MOHAMED NADER

FILMMAKING
In Cairo

IN THIS WORKSHOP

01

DIRECTING

20 – 25 sessions

02

SCRIPTWRITING FOR LONG FILMS

02 Sessions

03

SCRIPTWRITING FOR SHORT FILMS

04 Sessions

04

CINEMATOGRAPHY

04 Sessions

05

DIRECTING ACTORS

02 Sessions

06

FILM EDITING

02 Sessions

07

FILM MUSIC

02 Sessions

08

FILM PRODUCTION

02 Sessions

09

CINEMATIC CRITIQUE

02 Sessions

10

FILM DEVELOPMENT

02 Sessions

11

PRE-SHOOTING-EDITING

1-2 Months

01 DIRECTING | Mohamed Nader

DIRECTING FUNDAMENTALS

  • Characteristics & elements that control the cinematic composition.
  • Show don’t tell!
  • Rule of Thirds/ Golden Ratio
  • In/ out of shot (the cut rule)
  • Match cut, rough cut, hidden cut, insert, cutaway.
  • Enter/ Exit frame.
  • Cut on action.
  • Rhythm Triangle (incident ,time ,emotion)
  • Continuity in the scene.
  • Camera angles.
  • Character angles.
  • How to visually introduce my idea.
  • Economy in cutting, linking shots.
  • Adjust my scene.
  • 180 Rule
  • Types of shots
  • Coverage (internal and external cuts)
  • Shared space and closed space.
  • Head Room and Nose room.
  • Depth in cinematic composition
  • How to make depth FG, MG, BG, Depth cues.
  • Geography of location (dramatical use of location)
  • Sizes in shot
  • Establishing & ending shots (how to establish and end a scene?)
  • Kinds of rhythm (moments, beats, etc.)
  • How to visualize my scene and break it down (different visual styles)
  • Camera work
  • One shots and long takes
  • Mise en scene (blocking, stagging) in fixed cadres in the camera work.
  • Lenses:
  • Type of lenses
  • How to use lenses in a dramatic way
  • Visual progression
  • Directing actors
  • المواصفات والعناصر الأساسيى التي تتحكم في التكوين السينمائي
  • الوصف بالصورة السينمائية
  • أنواع القطع: )قطع مستمر- قطع زمني(
  • الخروج والدخول من الكادر السينمائي
  • القطع في الحركة
  • مثلث اإليقاع
  • قواعد القطع السلس
  • زاوية الكاميرا بالنسبة للممثل
  • كيفية توصيل الفكرة بصرياً
  • اقتصاد، تكثيف، الربط، والخيال في ديكوباج المشهد السينمائي
  • تعديل المشهد من السيناريو للواقع
  • قاعدة الخط الوهمي
  • أنواع اللقطات
  • تغطية المشهد بصرياً
  • المساحة المشتركة والمساحة المغلقة
  • العمق البصري في التكوين السينمائي
  • جغرافيا المكان
  • أحجام اللقطات في المشهد السينمائي
  • أنواع الإيقاع
  • حركة الكاميرا
  • اللقطات الطويلة و اللقطة الواحدة
  • حركة الممثل داخل التكوين الفني
  • أنواع العدسات: كيفية استخدام العدسة درامياً
  • التطور البصري
  • كيفية إدارة الممثل

DIRECTING FUNDAMENTALS

  • Introduction to the basics of Drama.
  • Three Acts Structure
  • Scene structure (obstacles, beats)
  • Character study.
  • Visual details in the script.
  • Dialogue and subtext.
  • The emotional journey.
  • Conflict, midpoint crisis, climax, realization.
  • Plantation and payoff.
  • Incidents in the script.
  • Plot : central plot, sub plot (elements of the plot)
  • Inciting Incident
  • Creation of scene and act.
  • Dialogue and inner monologue
  • The structure of the story
  • Conflict (inner- outer)
  • التعرف على مبادئ الدراما
  • الثالث فصول الدرامية في السيناريو
  • بنية المشهد )العقبات – النبضات(
  • دراسة الشخصية
  • التفاصيل الدرامية البصرية في السيناريو
  • الحوار في السيناريو
  • الرحلة النفسية/ الداخلية للبطل
  • الأزمة- أزمة منتصف الفيلم- الذروة- الحل
  • زرع فكرة وإعادة استخدامها
  • الأحداث في السيناريو
  • الحبكة: الحبكة المركزية، الحبكة الفرعية، عناصر الحبكة.
  • الحدث المحفز
  • تصميم مشهد وتصميم فصل
  • مادة القصة
  • الصراع الداخلي والصراع الخارجي

02 SCRIPTWRITING For Long Films | Tamer Habib

  • Scriptwriting Basics; From Concept and Idea to Screen!
  • Plot points, crisis, climax, and resolution as essential elements in scriptwriting.
  • Factors of online streaming platforms based on international drama standards.
  • How to build complex and multidimensional characters.
  • Using dialogues and actions to showcase the personality and its development over time.
  • Dividing the script into chapters and organizing events logically.
  • Identifying pivotal points and surprises in the plot sequence.
  • Constructive criticism and improvements to enhance the script.
  • أساسيات كتابة السيناريو؛ من المفهوم والفكرة إلى الشاشة.
  • نقاط الحبكة، الأزمة، الذروة والحل كعناصر أساسية في كتابة السيناريو.
  • عوامل منصات البث عبر الإنترنت تعتمد على معايير الدراما الدولية للكتابة.
  • كيفية بناء شخصيات مؤلفة ومتعددة األبعاد.
  • استخدام الحوارات والأفعال لإظهار الشخصية وتطورها على مر الزمن.
  • تقسيم السيناريو إلى فصول وتنظيم األحداث بشكل منطقي.
  • تحديد النقاط المحورية والمفاجآت في تسلسل الحبكة.
  • توجيه نقد بناء وتحسينات لتحسين السيناريو.

03 SCRIPTWRITING For Short Films | Amina Moustafa

  • The Difference Between Feature Film and Short Film Screenplays:
  • Explaining the distinction between a screenplay for a feature-length film and a short film.
  • Analyzing the Short Film Screenplay:
  • Being focused and concise in analyzing a short film screenplay.
  • Developing the Idea:
  • Centralizing and summarizing the idea in a brief manner.
  • Factors of a Short Film: Duration, Cost, and Timeline:
  • Discussing the elements of a short film, including its duration, cost, and timeline.
  • Carefully Reviewing and Improving the Screenplay:
  • Carefully reviewing and enhancing the screenplay to ensure the story’s coherence and checking
  • it against dramatic standards.
  • Selecting an Appropriate Setting and Time for the Story:
  • Choosing a suitable environment and timeframe that align with the story and enhance
  • Understanding of the events.
  • الفرق بين سيناريو الفيلم الطويل والقصير.
  • تحليل سيناريو الفيلم القصير.
  • أن تكون مركزا ومختصرا.
  • تطوير الفكرة.
  • عوامل الفيلم القصير؛ المدة، التكلفة، والجدول الزمني.
  • مراجعة وتحسين السيناريو بعناية لضمان تناسق واتساق القصة وفحصها بنا ًء على المعايير الدرامية.
  • اختيار بيئة وزمان مناسبين للحكاية تتناسب مع القصة و تعزز فهم الأحداث.

04 CINEMATOGRAPGY | Mahmoud Loutfi

  • Introducing what a filmmaker needs to comprehend about cinematography.
  • Introducing the visual communication among the director, director of photography, and the remaining technical team:
    Director: The director holds the creative and overarching artistic responsibility for the film. They define the artistic vision and guide the artistic performance of actors, collaborating with the director of photography to realize this vision.
    Director of Photography: Responsible for managing the visual elements of the film.
  • How to select the visual approach for various artistic works.
  • Defining lens types and their diverse applications.
  • Introduction to the lighting circle and its application in creating scenes with varying light contrasts (high, low, black and white).
  • How to effectively operate with the equipment at hand.
  • Learning the systematic approach to prepare for filming an artistic piece and how to choose a style that enables the audience to swiftly engage with the dramatic narrative.
  • التعريف بما يجب على صانع االفالم فهمه عن التصوير السينمائي
  • التعريف باللغة البصرية بين المخرج ومدير التصوير وباقى فريق العمل الفنى
  • كيفية اختيار الوسيط البصري لمختلف األعمال الفنية
  • تعريف انواع العدسات واستخداماتها المختلفة
  • التعريف بدائرة النور وكيفية استخدامها لعمل مشاهد مختلفة التباين الضوئي )عالي/ قليل/ أبيض و أسود(
  • كيفية العمل بالمعدات المتاحة
  • تعلم منهجية التفكير عن التحضير لتصوير عمل فني وكيفية اختيار ستايل يساعد المشاهد في الدخول
    سريعا في العمل الدرامي

05 DIRECTING ACTORS | Ahmed Kamal

  • These two sessions aims to equip young filmmakers with fundamental techniques and practical
    experiences needed to direct actors effectively, emphasizing the importance of collaboration and
    communication for a successful film production:
    – Understanding the Art of Directing Actors
    – Actor-Director Relationship
    – Directing Techniques
    – Scene Analysis and Rehearsals
    – On-Set Directing
    – Screening and Feedback
  • تهدف المحاضرات إلي تجهيز صناع الأفلام الشباب بأساسيات تقنيات الإخراج والتجارب العلمية اللازمة لتوجيه الممثلين بفاعلية، مع
    التركيز على أهمية التعاون والتواصل لإنتتج فيلم ناجح:
    – فهم فن توجيه الممثلين
    – علاقة الممثل والمخرج
    – تقنيات الإخراج
    – تحليل المشهد أهمية التمرينات
    – التوجيه داخل موقع التصوير
    – العرض الأراء

06 FILM EDITNG | Emad Maher

  • Intro:
  • Answering questions:
  • Editor’s Role?
  • Relationship between film editor and director?
  • Definitions:
  • Scene – Shot – Take
  • Shot Types
  • History:
  • The Birth of Continuity Editing
  • Lumiere- Melies- Porter- Griffith
  • The Soviet Theory of Montage
  • Kuleshov Effect- Eisenstein Continue Editing VS Montage Editing:
  • Continuity
  • The four dimensions of editing
  • Graphical Relationship
  • Spatial Relationship
  • Establishing Shot
  • Shot\Reverse Shot
  • 180 Degree Rule
  • Eyeline match
  • Cut-away
  • Temporal Relationship
  • Match on Action
  • Parallel Editing
  • L Cut \ J Cut
  • Fade in \ Fade out
  • Dissolve
  • Wipe
  • Rhythmic Relationship
  • ALTERNATIVE TO THE CONTINUITY EDITING
  • Long Take
  • Invisible Tale
  • BREAKING THE RULES
  • The French New Wave
  • DISCONTINUITY
  • Montage
  • Jump Cut
  • Smash Cut
  • ADVANCED EDITING THEORIES
  • When does Film Continuity REALLY matter?
  • IN THE BLINK OF AN EYE
  • Walter Murch – book study

07 FILM MUSIC | Marwan Fawzy

  • Basic key concepts
  • Music score Vs. soundtrack
  • Source music
  • Additional score
  • Musical supervising
  • Aesthetic Discussions
  • The dramatic impact of sound
  • Music and silence
  • Music and screenplay
  • Music and characters design
  • Music and scenography
  • Symbolism of sound and music
  • Theatrical built scenes and music
  • Technical Orientations:
  • Mise – en- scene and the audio shot
  • The qualities of good sound recording
  • Screen geography and sound
  • Mini introduction to foley art and sound design
  • المفاهيم الرئيسية الأساسية
  • التأثير الموسيقي مقابل الموسيقى التصويرية
  • الموسيقى المصدرية
  • التأثير الموسيقي الإضافي
  • إشراف الموسيقى
  • مناقشات جمالية
  • التأثير الدرامي للصوت
  • الموسيقى والصمت
  • الموسيقى والسيناريو
  • الموسيقى وتصميم الشخصيات
  • الموسيقى والمناظر
  • رمزية الصوت والموسيقى
  • المشاهد المسرحية المبنية والموسيقى
  • التوجيهات الفنية:
  • التمثيل واللقطة الصوتية
  • صفات التسجيل الصوتي الجيد
  • الجغرافيا السينمائية والصوت
  • مقدمة صغيرة في فن الفولي وتصميم الصوت

08 FILM PRODUCTION | Ahmed Farghaly

  • The difference among short, long, documentary, and fiction movies.
  • Projects select different criterias.
  • How to set a project budget, required official papers, and apply for film funds or logistical support?
  • Understanding the different departments and rules of the production team.
  • How to deal with the rest of the production departments.
  • How to select your production team.
  • How to deal with low budget projects.
  • How to make a profit out of low budget projects.
  • Marketing, distribution, and screenings methods.
  • الفرق بين الأفلام القصيرة والطويلة والوثائقية والخيالية.
  • تحديد معايير مختلفة لاختيار المشاريع.
  • كيفية وضع ميزانية للمشروع، والأوراق الرسمية المطلوبة، والتقديم للحصول على تمويل للفيلم أو الدعم اللوجستي؟
  • فهم الأقسام والقوانين المختلفة لفريق الإنتاج.
  • كيفية التعامل مع باقي أقسام الإنتاج.
  • كيفية اختيار فريق الإنتاج الخاص بك.
  • كيفية التعامل مع المشاريع ذات الميزانية المحدودة.
  • كيفية تحقيق أرباح من المشاريع ذات الميزانية المحدودة.
  • طرق التسويق والتوزيع والعروض السينمائية.

09 CINEMATIC CRITIQUE | Ahmed Shawki

تلخيص مناقشة وتحليل الأفلام:

  •  يتناول النقاش الشخصيات وكيف تساهم في تطور القصة، مع التركيز على الإخراج والتصوير وكيفية تنفيذ المخرج للفيلم.
  • ثم يتعمق التحليل في الجوانب البصرية مثل الإضاءة والزوايا، مع التفتيش في استخدام الصوت والموسيقى وكيف تساهم في إيجاد الأجواء. يتم التركيز أيضًا على الرموز والعناصر الرمزية في الفيلم، مع تسليط الضوء على كيفية نقل رسائل أو مواضيع معينة.
  • تشمل النقاط الفنية استخدام التقنيات السينمائية مثل التصوير البطيء، ويتضمن التحليل النقدي التعليق على الجوانب الإيجابية والسلبية للفيلم. يُسلط الضوء على تأثير الفيلم العام على المشاهد، بما في ذلك تأثيره على المشاعر والأفكار، ويختتم النقاش بتلخيص للأفكار الرئيسية وتقييم شامل للفيلم.

10 FILM DEVELOPMENT | Mohamed Nader - Amina Moustafa

  • The film development phase represents the pre-production stage, during which students are required to conclude their scripts, engage in budget discussions, and adapt their film projects in accordance with the allocated financial resources. This phase aims to elevate the projects by meticulously selecting the film crew, casting actors, determining locations, formulating shooting lists, and meticulously scheduling shooting days. All activities in this phase are conducted under the vigilant supervision of Mohamed Nader and with the supportive guidance of the Arab Film School.
  • تمثل مرحلة تطوير الفيلم المرحلة السابقة للإنتاج، حيث يجب على الطلاب انهاء السيناريوهات الخاصة بهم، ويشاركون في مناقشات حول الميزانيات، ويكيفون أفالمهم وفًقا للميزانية المخصصة لنقلها إلى المستوى التالي من خلال اختيار دقيق لفريق العمل، اختيار الممثلين، تحديد المواقع، إعداد قوائم التصوير، وجدولة أيام التصوير بدقة. تجرى جميع الأنشطة في هذه المرحلة تحت إشراف محمد
    نادر بحرص وبدعم توجيهي من مدرستنا

11 PRE-SHOOTING-EDITING

GRADUATION PROJECTS

GRADUATION PROJECTS SCREENING IN CINEMA ZAWYA

STUDENTS WHO WON IN FILM FESTIVALS

MORE DETAILS

  • Duration

    42 Sessions – 126 Hour

  • Dates and times:

    Starting date: 21 April, 2024
    Sunday, Tuesday and Thursday
    From 07 to 10PM

  • Venue

    Arab Film School – 124 Othman Ibn Affan، Street، Heliopolis, Cairo Governorate

    https://goo.gl/maps/S36r5mgKyLvyg59b6

  • Fees

    32,000 EGP

  • Payment Method

    50% of the workshop fees confirm your registration, if you did not pay before we get the
    maximum number of participants, your registration is not valid.
    You can also pay through Symple, 0% interest – 5 months installments
  • Refund Policy

    • Before two weeks of the workshop starting date participants will get a full-refund.
    • During the last two weeks before the workshop starting date participants will get 50% refund of the total price
    • One week before the workshop starting date participants can not refund their payment.

For more information please contact us:
+2010 986 01564

REGISTRATION FORM